Beleidsplan

 

 

 

 

    

    

De deuren open!

 

 


 

Inhoudsopgave

    Inleiding 1

De protestantse gemeente Smilde 2

    Missie visie 3

    Uitdagingen en ontwikkelpunten komende beleidsperiode 5

Waar gaan we mee aan de slag 6,7

    Conclusie 7

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Inleiding.

Een beleidsplan biedt richting en helderheid voor de toekomst van de gemeente en vertaalt de visie van de kerkelijke gemeente naar concrete acties. Hoe staan we ervoor en waar willen we naartoe? Niet alleen als kerkenraad, maar samen met elkaar!

Met de inspiratie gekregen van een ‘heidag’ van de kerkenraad in april 2024, en een gemeenteavond in mei 2024, hebben we dit beleidsplan opgesteld. Op de gemeenteavond met het thema ‘durf te dromen’, hebben we ideeën en ‘toekomstdromen’ van de gemeenteleden ontvangen, van jong en oud.

  1. De Protestantse Gemeente Smilde

Actuele situatie:

De Protestantse Gemeente Smilde is onderdeel van de Protestantse Kerk Nederland; wij vallen onder de Classis Groningen-Drenthe.

Onze kerkelijke gemeente telt op dit moment ruim 800 leden. Ondanks dat onze gemeente, net zoals vele kerkelijke gemeentes in Nederland, ook te maken heeft met krimp en vergrijzing, willen wij een open en levendige gemeenschap zijn, waar iedereen -jong en oud-  zich welkom en thuis mag voelen.

We kerken in de historische Koepelkerk in Smilde. Dit monumentale gebouw kent een bijzondere geschiedenis en staat op de Monumentenlijst. De akoestiek in de kerk is fenomenaal; het imposante Van Oeckelen-orgel is beroemd. In de zomer worden regelmatig orgelconcerten gehouden.

De Gereformeerde en de Hervormde Gemeente in Smilde zijn in 2006 gefuseerd tot de Protestantse Gemeente te Smilde. Het gebouw  ‘de Rank’ van de Gereformeerde Kerk is verkocht aan de Gereformeerd Vrijgemaakte kerk, en is ‘de Rank’ blijven heten. De gefuseerde kerk is voortgezet in de Koepelkerk. Het zalencentrum ‘het Kompas’ is verbouwd naar een multifunctioneel centrum, en door middel van een gezamenlijk glazen entree met de kerk verbonden, met de mooie naam ‘de Verbinding’. Het kerkgebouw behoort toe aan de kerkelijke gemeente en ‘het Kompas’ wordt verpacht.

De Koepelkerkcommissie heeft zich als taak gesteld om door middel van activiteiten geld in te zamelen voor het onderhoud en restauraties van de Koepelkerk. Zij organiseert onder meer boeken- en rommelmarkten en activiteiten rondom de Fiets4daagse. De Stichting ‘Vrienden van de Koepelkerk’ ondersteunt, door middel van het werven van donateurs, de Koepelkerk als beeldbepalend hart van het dorp Smilde.

De Koepelkerk is een plek waar we samen zingen, muziek maken/luisteren, uit de  bijbel lezen, bidden en stil kunnen worden om tot bezinning te komen. We geloven in de kracht van verbondenheid, en als gemeente luisteren we naar Gods woord en laten we ons inspireren door de Bijbel, om er te zijn voor elkaar en voor de mensen dichtbij en ver weg.

Onze geloofsgemeenschap wil midden in de maatschappij staan en betekenisvol zijn in het dorp en in de wereld om ons heen. We voelen ons geroepen om vanuit ons geloof verantwoordelijkheid te dragen voor de schepping: de aarde en alles wat daarop leeft. Het is onze taak om zorgvuldig om te gaan met wat ons is toevertrouwd, en bij te dragen aan het behoud en welzijn van alles wat leeft.

In de kerkgemeente Smilde willen we een plek van ontmoeting zijn, waar we samen groeien in geloof en waar zorg en aandacht voor elkaar centraal staan.

Toekomst:

Een belangrijke opdracht voor de toekomst van onze gemeente is hoe om te gaan met de krimp. Helaas is de groei van het aantal gemeenteleden beperkt, met name in de middengroep en jeugd. Bijna iedereen die zich betrokken voelt bij de gemeente, heeft reeds een taak. Velen zijn langdurig met dezelfde functie in dezelfde commissie. Dat geeft betrokkenheid aan, maar dat maakt het lastig voor zittende leden om uit een commissie te gaan.

Ook onze financiën staan onder druk. We hebben relatief veel fte aan predikant/pastoraal werker, en met de stijgende uitgaven aan traktementen, ontstaat een financiële uitdaging.

Aan de andere kant merken we dat er o.a. vanuit de jeugd mooie initiatieven komen die zeer hoopvol zijn, de projectgroep Kerk 2.0 geeft een mooie positieve inbreng aan het samen gemeente zijn, er is een Alpha Cursus gestart samen met de gemeente in Bovensmilde, er zijn goede contacten en samenwerkingsverbanden met kerkelijke buurgemeentes, en er worden projecten opgezet samen met Welzijn van de gemeente en de dorpsvereniging. Op pastoraal gebied zijn mooie initiatieven ontwikkeld, waaronder het gebakspastoraat wat goed loopt. Al met al veel positieve zaken om zeer dankbaar voor te zijn en welke projecten we verder door willen zetten de komende jaren.

Zaken waar we in de toekomst mee bezig willen gaan zijn: het in gebruik nemen van de Scipio app waardoor we als gemeenteleden snel en gemakkelijk met elkaar in contact kunnen komen, het thema Veilige Kerk doorvoeren in de gemeente.

De afgelopen jaren heeft het College van Kerkrentmeesters een groot project gestart om de Koepelkerk een transitie door te laten maken naar duurzame energie. De Coöperatie  ‘Energie voor de Koepelkerk’ is opgericht om voor de kerk en het Kompas energie geleverd te krijgen door middel van een bijzonder groot aantal zonnepanelen op grote daken in het dorp.

  1. Missie/visie Protestantse Gemeente Smilde 2024-2028

Als thema voor het beleidsplan 2024-2028 hebben we gekozen voor ‘de deuren open!’

We hebben daarbij als Bijbelse grondslag Psalm 24 vers 7: “Poorten van de hemel, ga open. Ga wijd open, prachtige deuren! De grote koning wil binnenkomen”.

Onze missie is het uitdragen van de goede boodschap van Geloof (in God), Hoop (op een nieuwe hemel en een nieuwe aarde) en Liefde ( van en voor God en naar onze naaste)

We zien vanuit de kerkenraad dit als onze taak en visie voor onze gemeente naar de toekomst gericht: vanuit de basis van het geloof in God de Vader, de Zoon en de Heilige Geest, willen we als gemeente open staan voor elkaar, maar ook open staan voor onze omgeving. We willen oog hebben niet alleen voor elkaar als kerkgemeente, maar ook voor mensen die in ons dorp wonen.

 

De kerkenraad van de Protestantse Gemeente Smilde is volgens bovenstaande tekening georganiseerd. In dit model is een grote rol weggelegd voor de Taakgroepen. Vanwege de vacature jeugdouderling werken we huidig met een coördinator jeugd die geen onderdeel is van de kerkenraad. Onder de taakgroep pastoraat valt ook de liturgiecommissie. In de plaatselijke regeling is beschreven welke verantwoordelijkheden de drie taakgroepen precies hebben.

De Kerkenraad vergadert 1x per maand, en houdt de eindverantwoordelijkheid voor het kerkenwerk. De kerkenraad is het dagelijks bestuur van de kerkgemeente.

Tijdens de kerkenraadsvergaderingen bespreken we vragen die ons als kerkenraad gesteld worden, we houden opiniërende discussies en nemen besluiten over vraagstukken die ons worden voorgelegd. Verder kijken we vooruit en terug op het kerkenwerk en we delen wel en wee in de gemeente en binnen de kerkenraad.

Als kerkenraad zien we het als onze verantwoordelijkheid om de gemeente toe te rusten rond pastoraat, diaconaat, leren en vieren. We willen onze gemeenteleden in verbinding met elkaar houden en zorg dragen voor elkaar. Het is onze taak om de verschillende taakgroepen aan te sturen en te begeleiden. We willen voor onze gemeente een Veilige Kerk bieden waar ieder mens tot zijn recht mag komen.

We willen onze verschillende talenten ten dienste stellen van alle mensen binnen onze gemeente en proberen Gods liefde ook uit te dragen naar mensen  buiten onze gemeente.

We organiseren 2 keer per jaar een gemeenteavond. Het doel van de gemeenteavonden zijn om samen te delen, bijvoorbeeld d.m.v. een gezamenlijke maaltijd, een spel of presentatie. Daarna volgt het officiële deel van de avond waarbij we ontwikkelingen delen, en de mening vragen van de gemeente over lopende zaken en te nemen beslissingen.

We hebben als kerkenraad op een ‘heimiddag’ in april 2024 nagedacht over onze rol en taakopvatting. Wat zijn onze taken precies? Wie heeft welke verantwoordelijkheid daarin? Wat gaat goed, en wat kan beter? Waar moeten we mee stoppen, en waar kunnen we aan beginnen? We organiseren als kerkenraad regelmatig een heidag waarin we met elkaar terug kijken en naar de toekomst gericht zijn.

 

  1. De uitdagingen en ontwikkelpunten voor de komende periode

De komende periode willen we ons richten op een aantal kernzaken binnen onze gemeente waarbij we verschillende doelstellingen kunnen hebben, deze kunnen, zonodig  bijgesteld worden waardoor ons beleidsplan een levend document blijft.

  1. Geloven en vieren: van jong tot oud; hoe kunnen we alle gemeenteleden betrekken bij de wekelijkse viering én het samen geloven stimuleren? Hiervoor is mede de taakgroep liturgieverantwoordelijk.

 

  1. De deuren open: samenwerkingsverbanden met buurtgemeentes en burgerlijke gemeente: hoe kunnen we nog beter samenwerken met onze buurt gemeentes Hoogersmilde, Bovensmilde en wellicht wie nog meer?

 

  1. Communicatie: Kerkblad en Scipio app: de huidige digitale wereld biedt mogelijkheden om meer digitaal  elkaar te informeren.

 

  1. Diaconaat: hoe kunnen we de huidige vorm van diaconaat borgen en wellicht uitbouwen voor de kerkelijke gemeente en mogelijk de burgerlijke gemeente?

 

  1. Kerkrentmeesters: hoe kunnen we met de huidige financiële middelen het monumentale kerkgebouw onderhouden en nog meer inzetten op duurzaamheid?

 

  1. Pastoraat: hoe kunnen we met een ouder wordende populatie en een kleinere gemeente goed naar elkaar omzien.

 

  1. Jeugd: hoe kunnen we onze jeugd enthousiasmeren voor het geloof?

 

  1. Vorming en toerusting: hoe kunnen we gemeenteleden ondersteunen bij geloofsvragen in aansluiting op de behoefte en de vragen die leven.

 

  1. De concrete punten waarmee we de komende beleidsperiode mee aan de slag gaan

 

  1. Geloven en vieren:

Binnen onze gemeente zijn er veel initiatieven rondom geloven en vieren. Er is momenteel een actieve groep gemeenteleden én predikanten die zowel de (jongere) jeugd, de middengroep leeftijd én de oudere gemeenteleden activiteiten aanbieden die passend zijn voor de doelgroep. We willen als gemeente een warme ”thuisplek” zijn voor iedereen!

Dit willen we blijven continueren:

  1. Kerk 2.0 : is een initiatief waarbij met input van gemeenteleden nieuwe initiatieven opgezet worden met als doel: Gemeentegroei.
  2. Start april 2025 met wekelijks koffiedrinken na de kerkdienst in de verbinding

Veilige kerk: in samenwerking met de 3 Smildes vertrouwenspersonen aanstellen (01-07-2025)

Daarnaast is de Liturgiecommissie actief. Deze commissie bestaat, naast de predikanten en andere voorgangers, uit gemeenteleden, die zich op enigerlei wijze bezighouden met de opzet en invulling van de erediensten. Dit betreft onder meer:

  1. Bezinning op inhoud en vorm van alle erediensten
  2. Het opstellen van een kerkelijk jaarplan voor de erediensten
  3. Openstellen van de kerk
  4. Speciale diensten blijven organiseren in samenwerking met de 3 Smildes welke zeer goed bezocht worden ( 2-3 x per jaar)
  5. Gebedenboek: elke kerkganger kan voor de eredienst een verzoek opschrijven om voor te bidden. De predikant/voorganger neemt dit mee in het gebed.

 

  1. De deuren open

Binnen onze gemeente willen we graag verbinding met uiteraard de gemeente, de buurtgemeentes maar ook van belang zijn voor de inwoners van de dorpen Smilde. Hier zijn al verschillende initiatieven voor welke we de komende beleidsperiode willen continueren en waar mogelijk uitbouwen.

  1. Elke dinsdagmiddag is de Koepelkerk open voor iedereen: voor een praatje, een gebed of juist in de stilte willen zijn. Een groep vrijwilligers is elke dinsdagmiddag aanwezig in de kerk.
  2. In het buurthuis van Smilde is elke laatste zondagmiddag een activiteit voor alleenstaanden. Vanuit de kerkgemeente zijn vrijwilligers aanwezig om mee te helpen.
  3. Er is in 2024 gestart met de aanwezigheid van een stand op de activiteitenmarkt  Summer Event in het park naast de Koepelkerk, dit is een initiatief van “Saem op de Smilde”. De Koepelkerk was open tijdens deze markt. Ook de komende jaren willen we hier graag aan meewerken.
  4. Samenwerking met de buurtgemeentes: elke kwartaal 2025 wordt een ontmoeting gepland om te onderzoeken welke gezamenlijke activiteiten of praktische zaken kunnen plaatsvinden.

 

 

  1. Communicatie

Binnen onze gemeente is het besluit gevallen dat we meer digitaal contact met elkaar willen en kunnen hebben middels de Scipio app. Daarnaast is er een papieren gezamenlijk kerkblad welke per 01-01-2026 gaat ophouden te bestaan: hier moet een vervolg op komen.

  1. Implementatie Scipio app: de beheerdersgroep werkt ernaar toe om de implementatie van de app te presenteren op de gemeenteavond voorjaar 2025.
  2. Vernieuwing kerkblad: in de samenwerking met de buurtgemeentes wordt voor 01-07-2025 een besluit genomen over de vorm van het kerkblad.

 

  1. Diaconaat

De Taakgroep Diaconie verdeelt de giften en collectes. Er zijn collectes voor  eigen te bestemmen doelen en Doelcollectes voor een Landelijk doel. Daarnaast zijn er verschillende andere activiteiten, zoals o.a. Kledingactie, hulp aan de Voedselbank, kerstpakketten, Actie Schoenendoos. Ook hier wordt samengewerkt met de burgerlijke gemeente en willen we deze samenwerking blijven continueren en waar kan mogelijk uitbouwen.

  1. Het Interkerkelijk Diaconaal Platform (IDP) werkt samen met de diaconieën van 8 kerkgemeentes in de gemeente Midden-Drenthe, om diaconale hulp te bieden aan bijvoorbeeld Oekraïners in de gemeente. Ze werken samen met Welzijn, Humanitas, Vluchtelingenwerk en de Voedselbank.

 

  1. Kerkrentmeesters: organisatie en beheer

Het College van Kerkrentmeesters is verantwoordelijk voor het beheer en in standhouden van alle ‘stoffelijke’ zaken van de kerk. Anders gezegd: ‘het scheppen van de randvoorwaarden om samen een geloofsgemeenschap te zijn’. In de praktijk van alle dag:

  1. Beheer en onderhoud van de kerkelijke gebouwen
  2. Opstellen van begrotingen en financiële jaarstukken (de financiën van alle commissies van de kerk vallen onder de verantwoordelijkheid van de taakgroep).
  3. Initiëren van acties voor geldwerving zoals kerkbalans
  4. Bijhouden van het ledenbestand
  5. Betalingen van traktementen en salarissen.

 

  1. Pastoraat

Pastoraat is geen bijkomend iets maar een kernopdracht van de kerk. De pastorale opdracht is er voor een wijde kring van mensen. En: pastoraat is niet alleen iets voor dominees en ouderlingen maar een taak van de hele gemeente. De gemeente wordt uitgenodigd voor “omzien naar elkaar”. Elke vorm waarin dát gestalte krijgt is dus pastoraat.

Pastoraal bezoekwerk wordt gedaan door de predikant(en), ouderling of diaken, maar ook door contactpersonen of gemeenteleden.

Om dit werk te coördineren is het pastoraal team opgericht. Onze taak is om vraag en aanbod zo goed mogelijk op elkaar af te stemmen en ervoor zorg te dragen dat iedereen die pastorale zorg nodig heeft deze ook ontvangt. Hiervoor zijn we ook afhankelijk van de informatie die we vanuit de gemeente ontvangen.

Bij alle vormen van pastoraat geldt  dat het contact gedijt wanneer er sprake is van liefde, aandacht en toewijding. Betrouwbaarheid is daarbij een belangrijk woord: niet over iemand praten zonder diens toestemming, en doen wát je als pastor/predikant/contactpersoon hebt toegezegd.

  1. Elke eerste woensdag van een kwartaal wordt het Gebakspastoraat georganiseerd voor de 80-jarigen. Deze bijeenkomsten worden gewaardeerd en goed bezocht.
  2. Jaarlijks wordt er een uitje georganiseerd voor oudere gemeenteleden.

 

  1. Jeugd
  2. Vanuit onze gemeente vinden we het belangrijk om overdracht van geloof voor onze jongeren uit te dragen. Hiervoor worden diverse activiteiten georganiseerd voor onze jeugd: kerkelijke gemeente jeugd maar ook voor de overige jeugd van buurtgemeentes of uit ons dorp.
  3. Ouders (of kinderen) kunnen te kennen geven dat er gedoopt kan worden in een kerkdienst. Daarnaast is er wekelijks oppasdienst voor de kleintjes die nog niet mee gaan in de kerkdienst. Voor de basisschooljeugd is er wekelijks kindernevendienst (uitgezonderd de zomervakantie). Ook worden er regelmatig andere activiteiten georganiseerd zoals de Zomerspelen, Kliederkerk en is er ieder jaar een kerstmusical. Voor de kinderen in de bovenbouw van de basisschool, is er basis catechese.  Voor de oudere jeugd (middelbare school) is er periodiek jeugdkerk en jeugdcatechese.
  4. Jongeren of volwassenen kunnen aangeven dat ze belijdenis willen doen, daar is belijdeniscatechese voor georganiseerd. De 20+ jeugd organiseert met de Nederlands Gereformeerde kerk “KerkConnect” die samen diensten bezoeken en organiseren, activiteiten opzetten en een kamp voor de jongere jeugd organiseren.
  5. Alle activiteiten worden begeleid door een enthousiast team van vrijwilligers en ook onze predikant Anita van der Heide heeft een warm hart voor de jeugd en het daadwerkelijk laten zien wat geloof ook voor jeugd en jongeren kan betekenen!

 

    1. Vorming en toerusting

 

    1. Concrete voorbeelden van vorming en toerusting zijn:
  1. Gespreksgroepen rond verschillende thema’s  (jonge ouders groep, Rond de tafel 4-5-6), Bijbelstudies, thema-middagen, wandelmiddagen, Alpha cursus.

Onderstaande actielijst is een kleine opsomming van activiteiten en worden jaarlijks na de heidag van de kerkenraad bijgewerkt

Activiteit

Datum

Actie

Afgerond

Hei avond kerkenraad

22-04-2025

 

 

Gemeente avond

04-06-2025

Terugkoppeling KR en presentatie Scipio App

 

Pastoraat

2025

Activiteiten

 

Jeugd

2025

Samenbrengen activiteiten voor jaarplanning

 

Kerkrentmeesters

Activiteiten 2025-2026

 

 

 

 

  1. Conclusie

Het schrijven van een beleidsplan is een verplichting vanuit de kerkorde (Ordinantie 3, artikel 8, lid 6). Dit plan moet eens per 4 jaar worden geactualiseerd. We hebben geprobeerd een beleidsplan te schrijven welke we jaarlijks, tijdens de heidag van de kerkenraad, willen evalueren en waar nodig bijstellen. We realiseren ons dat we wellicht niet compleet zijn; we staan open voor suggesties en/of aanvullingen.

April 2025 namens de Kerkenraad: Marjan Hof, Anita van der Heide, Jenneke van Delden, Jetske Oldenburger.