Liturgische tuin

De vormgeving en de invulling van de liturgische tuin is ontstaan uit enkele wensen.
Allereerst moest deze tuin een aantrekkelijke tuin zijn bij zalencentrum 'Het Kompas'.
Vervolgens, hoe creëren we iets bijzonders bij een kerk en bij een kerk gerelateerd zalencentrum.
De waterloop, alle andere vormgeving en de invulling met beplanting is gebaseerd op onderwerpen, vormen en symbolieken uit de Bijbel.

De basis van de tuin is een wandelpad in de vorm van een zuivere cirkel.
De cirkel is het symbool van oneindigheid, van perfectie en bijgevolg van God.

Om deze basisvorm zijn verschillende tuindelen, ieder met een eigen vorm en betekenis.
De verschillende tuindelen bestaan uit een wijngaard, een zaaituin voor éénjarige planten welke in de Bijbel genoemd staan, liturgische pluktuinen, het labyrint, de waterstroom, het ontmoetingsplein met de vier moerbeibomen, en een bezinningstuin.
Door de hele tuin heen zijn allemaal planten te vinden welke ook in de Bijbel voorkomen of die een liturgische betekenis hebben.

Bij het kerkelijk bureau is (tegen kostprijs) een boekwerkje met een volledige beschrijving van de gehele tuin verkrijgbaar.
De beschrijving van de tuin is ook hieronder te downloaden om zelf uit te printen.