De kogel is door de Koepelkerk: lang gewenste verbouwing kan starten

(van RTV-Drenthe, geschreven door Josien Feitsma)
Het is een project van de lange adem. Al sinds het jaar 2000 en de fusie van de twee kerkgemeenschappen in 2006 wordt gesproken over de verbouwing van de Koepelkerk in Smilde, maar nu gaat het er écht van komen.

Het kerkbestuur heeft zich met de architect verzameld in de Koepelkerk, ze zijn allemaal dolenthousiast, want de vergunning en de financiering is rond. Het hele project inclusief het onderhoud aan de buitenkant van de kerk kost ongeveer zeven ton. Geld dat bij elkaar is gesprokkeld uit verschillende potjes.

"Dat kun je als kerkgemeente nooit betalen, dus gelukkig zijn we gesteund door de gemeente Midden-Drenthe, de provincie, Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed en een grote groep vrijwilligers die de schouders eronder zet", vertelt Koos Oosterkamp, voorzitter van de commissie kerkrentmeesters.

De gehele tekst en uitzending van RTV Drenthe kunt u bekijken op: